Home » Medical Taping

Wat is Medicaltaping?

Deze Zwitserse methode is de nieuwste revolutie op het gebied van functioneel tapen. Medical taping verstevigt de gewrichten, geeft pijnvermindering, verdrijft overtollige vocht bij zwelling en geeft een betere sturing van bewegingen. Daardoor bevordert de tape herstel bij onder andere blessures en pijnklachten. Pijnvermindering, een versneld herstel en makkelijker kunnen bewegen heeft veel voordelen voor zowel sporters als niet-sporters. De technieken zijn eenvoudig toepasbaar en snel te leren. Dat maakt de methode aantrekkelijk voor therapeutisch gebruik, bij sportbegeleiding maar ook voor thuis-gebruik.

De Methode

De Medical taping Methode bestaat uit 2 onderdelen:

• Wat geeft verlichting?
  • Tapen in de richting van de verlichting

Hoe werkt het?

Eenvoudig gezegd test je de te tapen locatie (pijnlijke plek of te tapen gewricht) door de huid te verschuiven en te vragen welke schuifrichting de proefpersoon als aangenamer ervaart. Vervolgens tape je ook in de aangename richting. Daarna test je of de pijnlijke beweging, bijvoorbeeld lopen of kniebuiging maken, makkelijker gaat.

Hulp van buitenaf

Bij pijnklachten en blessures zoekt het lichaam naar manieren om te kunnen blijven bewegen omdat bewegen noodzakelijk is voor het herstelproces. Het lichaam creëert wat we noemen: compensatiemechanismen. Het lichaam zorgt dat je in bepaalde richtingen makkelijker de spieren kunt bewegen en de huidlagen kunt verschuiven. Met hulp van buitenaf, door Medical tape te plakken in deze richting, is het lichaam in staat beter te compenseren. Hierdoor kan je makkelijker bewegen en herstel je sneller.

Door wie in de praktijk?

Alle medewerkers bij Fysiotherapie & Manuele therapie “De Molenbeek” kunnen deze specifieke tapingstechniek toepassen.

Wij staan altijd voor u klaar

Bel ons nu en maak direct een afspraak of stel ons uw vraag

Fysiotherapie & Manuele Therapie De Molenbeek