Home » Fascia Therapie

Wat is fascia?

Fascia is een andere benaming voor het elastische bindweefselnetwerk in het lichaam dat alles in ons
lichaam met elkaar verbindt. Het omsluit alle spieren, botten, zenuwen, bloedvaten en organen.
Het heeft geen begin en geen einde, loop van top tot teen, van huid tot in het bot.
Het fascia geeft mechanische steun, veerkracht en zorgt ervoor dat structuren soepel en zonder
wrijving langs elkaar kunnen bewegen.
Daarnaast heeft het fasciale systeem een directe relatie met autonome zenuwstelsel. Dit is het
gedeelte van ons zenuwstelsel dat de lichaamsfunctie regelt, zoals de ademhaling, hartslag en
spijsvertering.

Voor welke klachten?

Als het fascia weefsel niet goed functioneert kan dit lijden tot pijn. Door de verklevingen in de fascia
kan er sprake zijn van een bewegen van spieren en gewrichten.
Een verkeerde (werk)houding, overbelasting, stress, operatie, blessures, verwondingen en littekens
kunnen leiden tot verstoringen in het fasciale systeem.
De oorsprong van de pijn of verminderde beweeglijkheid kan gevoeld worden op een andere plaats
in het lichaam, dan daar waar de klachten ervaren worden. Daarom wordt bij aanvang van de
behandeling het hele fasciale systeem onderzocht, om zo de oorzaak en mogelijke relaties van de
klachten te vinden.

Therapie

Fascia Integratie Therapie is een nieuwe behandelmethode binnen Nederland waarbij de fascia en de
triggerpoints behandel worden. Er wordt gesproken over integratie therapie, omdat het toegepast
kan worden samen met andere behandelmethoden.
De therapie bestaat altijd uit een combinatie van een specifiek onderzoek van het totale lichaam,
gevolgd door behandeling van gewrichten, spieren en bindweefsellagen.
Tijdens de behandeling wordt de fascie losgemaakt en opgevolgd door oefeningen en adviezen om
de verkregen veerbaarheid en beweeglijkheid te behouden.
Het doel: Afname van klachten, verbetering van de algehele lichaamshouding, verbetering van de
bewegingspatronen, vergroten van de belastbaarheid en toename van veerkracht en het verkleinen
van de kans op letsel of terugkeer van klachten.

Door wie in de praktijk?

Dé fascia fysiotherapeut bij Fysiotherapie & Manuele therapie “De Molenbeek” is Désirée van der Stel – Van Limmeren

Dus:
– Heeft u vaak last van terugkerende klachten in bijvoorbeeld onderrug, nek, schouder
– Heeft u al jaren last van pijn?
– Wordt er geen duidelijke verklaring van uw klachten gegeven middels Röntgen, MRI of CT-
onderzoek?
– Wordt er gesproken over ‘Onbegrepen’ pijn?
– Zoekt u een behandeling gericht op de oorzaak en niet het symptoom?
– Gaat de pijn niet weg, of neemt deze juist toe door te oefenen?
– Wilt u graag weten wat er echt aan de hand is en wat u eraan kunt doen?

Maak dan nu een afspraak.

Voor meer informatie kunt u ook een kijkje nemen op:  https://fasciaweb.nl

Wij staan altijd voor u klaar

Bel ons nu en maak direct een afspraak of stel ons uw vraag

Fysiotherapie & Manuele Therapie De Molenbeek